Pas de lettergrootte aan:

Bestemd voor ouders en scholen


Leerlingenvervoer

Vervoer voor kinderen naar het speciaal onderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal voortgezet onderwijs.


Voor wie is leerlingenvervoer?

Uw kind kan gebruik maken van het aangepast vervoer (leerlingenvervoer) als u een positieve beschikking heeft gekregen van de gemeente waarin u woont. Uw kind wordt s’ochtends gehaald en s’middags weer thuis gebracht. 


Hoe komt uw kind in aanmerking voor leerlingenvervoer?

De school waar uw kind naar toe gaat meldt uw kind aan voor leerlingenvervoer bij team Doelgroepenvervoer in Hoorn (alleen als uw kind mogelijk in aanmerking komt hiervoor). U ontvangt per post een ouderaanvraagformulier. Dit formulier moet u binnen 10 dagen volledig ingevuld en ondertekend afgeven of opsturen naar de betreffende afdeling (leerlingenvervoer) van de gemeente waarin u woont. 


Van wie krijgt u bericht of uw kind mee mag in het leerlingenvervoer?

Het college van uw woongemeente neemt een besluit of uw kind in aanmerking komt voor het aangepast vervoer. Als uw kind mee mag met het aangepast vervoer ontvangt u positieve beschikking met de post, waarin staat dat uw zoon/dochter voor het komend schooljaar mee mag in het  aangepast vervoer naar school.  

Als uw kind niet in aanmerking komt voor aangepast vervoer krijgt u een afwijzing (negatieve beschikking) per post. 


Heeft u misschien recht op een vergoeding voor het openbaar vervoer of eigen vervoer?

Als u denkt dat uw kind(eren)  in aanmerking komt voor een vergoeding voor het openbaar vervoer of eigen vervoer, neemt u contact op met de betreffende afdeling (Leerlingenvervoer)  in de gemeente waarin u woont.


Mag mijn kind ook op een ander adres worden gehaald of gebracht?

Kinderen worden alleen vervoerd van en naar het op het aanvraagformulier vermelde adres. Van huis naar school en vice versa. Wij maken een uitzondering voor geregistreerde oppasadressen, zoals een kinderdagverblijf, een gastouder of een Boddaert centrum. Dit tweede ophaal- en/of brengadres moet wel op de route liggen van het voertuig waarin u kind mee rijdt. Ook een stage adres en co-ouderschap vallen onder de uitzonderingsregel. Voor meer informatie over een tweede ophaal- en brengadres verwijzen wij u naar de betreffende afdeling (Leerlingenvervoer) van de gemeente waarin u woont.


Bij wie moet ik mijn kind ziek melden?

U kunt uw kind ziek melden via de app (ritinformatie-app). Kunt u de app niet downloaden op uw telefoon (alleen beschikbaar voor Android en iOS) dan kunt u altijd via uw computer/laptop/tablet op www.mobiliteitsnet.nl inloggen en daar uw kind ziek- of betermelden. De inloggegevens die u ontvangen heeft kunt u voor beide gebruiken. 

Mocht u geen mobiele telefoon en computer/laptop/tablet bezitten, dan kunt u de vervoerder bellen. (tussen 17.00 uur en 8.00 uur). De planner geeft de ziekmelding door aan de chauffeur. Tussen 9.00 uur en 14.00 uur belt u met de afdeling doelgroepenvervoer WF in Hoorn, 0229-252200 of u mailt naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. (dit doet u alleen als u de app of de computer/laptop/tablet niet gebruiken kan). 

Bij langdurige afwezigheid van uw zoon/dochter in het vervoer (méér dan 1 week) mailt u óók naar de afdeling doelgroepenvervoer WF in Hoorn. 


Wat moet ik doen als ik een klacht heb over de chauffeur of medepassagiers?

Als u een klacht heeft over de chauffeur of een medepassagier van uw kind kunt u in eerste instantie de chauffeur zelf aanspreken. Mocht u er samen niet uitkomen, legt u de klacht dan neer bij het team Doelgroepenvervoer in Hoorn. Graag de klacht per mail naar ons sturen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Wat wordt er van uw kind verwacht tijdens het vervoer?

-Uw kind stapt rustig in- en uit het voertuig;

-Uw kind vertoont geen onfatsoenlijk gedrag en/of taalgebruik;

-Het gehele schooljaar zit uw kind op de aangewezen plek;

-Uw kind blijft tijdens de rit zitten en staat pas op als het voertuig stil staat;

-Uw kind doet de gordel om en laat deze om gedurende de rit;

-Uw kind behandelt iedereen met respect;

-Uw kind eet, snoept, drinkt en rookt niet in het voertuig;

-Uw kind neemt geen gevaarlijke spullen mee het voertuig in;

-Uw kind staat klaar 10 minuten voor de afgesproken tijd.

 

Wat wordt er van de chauffeur verwacht?

-Dat hij/zij zich voor aanvang van het nieuwe schooljaar voorstelt aan de ouders en de leerling(en)

-Dat hij/zij specifieke zaken meldt aan de centrale en het niet op eigen houtje op gaat lossen

-Dat hij/zij geen onderlinge afspraken maakt met de ouders

-Dat hij/zij alle actuele adressen en telefoonnummers in zijn bezit heeft van de leerlingen en deze lijst in het voertuig bewaart, zodat bij ziekte zijn/haar invaller op de hoogte is

-Dat het kinderpaspoort in het voertuig  aanwezig is (indien ingeleverd door ouders)

-Dat de leerling alleen op het adres wordt gehaald en gebracht wat vermeld staat in de boordcomputer van het voertuig;

-Dat hij/zij de volgorde aanhoudt die in de boordcomputer staat

-Dat hij/zij pas vertrekt als iedereen in de gordel vast zit

-Dat hij/zij, als uw kind niet klaar staat op de afgesproken tijd, (max. na 2 minuten) moet wegrijden

-Dat hij/zij altijd stopt aan de veilige kant van de weg

-Dat hij/zij de leerling 10 minuten voor de afgesproken tijd thuis mag ophalen en maximaal 15 minuten na einde schooltijd